Woensdag opende Google voor het eerst een ‘fysieke’ winkel onder zijn eigen merk. De “waanzinnig dure” shop dient vooral als uithangbord voor de apparaten die Google in de markt zet.
Nee, het heet niet de Google Store. Dat zou wat te verwarrend zijn: de Apple Store op Regent Street is niet ver weg. Het is de Google Shop geworden. En nee, Google heeft geen eigen pandje en etalage: het is een shop-in-shop, in een vestiging van elektronicawarenhuis Dixons Carphones in Londen.
Android-paradijs
De verkoopruimte moet Google in de gelegenheid stellen zijn keur aan Android-telefoons en -tablets, Chromebook-laptops en Chromecasts voor het voetlicht te brengen, schrijft de Wall Street Times.
Het is vooral een poging om het merk Google opnieuw te definiëren. “Het is een uithangbord” voor Google, zei de topman Sebastian James van Dixons Carphone tegen de Wall Street Journal. Volgens James was het “waanzinnig duur” voor Google om te winkel in te richten, en zou het trucje niet snel ergens anders worden herhaald.
Technische attracties
Die kosten zitten hem in de technische attracties die Google in de winkel aanbiedt. Op een enorm 3D-scherm kunnen bezoekers met Google Earth door iedere plek op de planeet “vliegen”.Ook is er een muur waar mensen met digitale spray hun versie van het Google-logo kunnen spuiten, die ze vervolgens via sociale media kunnen delen.
Google wil lezingen organiseren in de winkel, zoals over online veiligheid.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl